Βιταμίνες και Συμπληρώματα, Προβιοτικά

ΠΡΟΒΙΟΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΒΙΩΣΗ

Τρισεκατομμύρια βακτήρια ζουν στο σώμα μας. Τα περισσότερα είναι μέρος της μικροχλωρίδας του εντέρου, χρήσιμα εντερικά βακτήρια και ζυμομύκητες που παρέχουν μια ποικιλία από οφέλη, καταστρέφοντας προβλήματα που προκαλούν ασθένειες. Επίσης βοηθούν στη πέψη των τροφίμων, παράγουν βιταμίνες και ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Όταν τα επιβλαβή βακτήρια προκαλέσουν ασθένεια ή μόλυνση, ο γιατρός μας μπορεί μας να συνταγογραφήσει ένα αντιβιοτικό για να αντιμετωπίσει αυτά τα βακτήρια.

Τα αντιβιοτικά είναι φάρμακα που πολλές φορές σώζουν ζωές εξολοθρεύοντας τις βακτηριακές λοιμώξεις. Προκαλούν όμως παράπλευρες απώλειες στα ευεργετικά βακτήρια που ζουν στο έντερο μας. Το 1/3 των ανθρώπων που παίρνουν αντιβιοτικά αντιμετωπίζουν εξασθένιση της εντερικής λειτουργίας με αποτέλεσμα να προκαλείται διάρροια. Σε πολλές περιπτώσεις η εξασθένιση πάρα πολλών καλών βακτηρίων μπορεί να δημιουργήσει ένα βακτηριακό στέλεχος που λέγεται Clostridium difficile, το οποίο μπορεί να προκαλέσει σοβαρή μορφή διάρροιας μέχρι και θάνατο. Ορισμένοι ειδικοί υποθέτουν ότι ακόμη και σε περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αντιβιοτικά δεν προκαλούν εμφανή συμπτώματα, οι αλλαγές που συμβαίνουν στο έντερο μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην μακροπρόθεσμη υγεία μας.
Σύμφωνα με ένα άρθρο στο τεύχος του Απριλίου 2012 «Alimentary Pharmacology and Therapeutics», η διάρροια που προκαλείτε από την αντιβίωση (AAD), είναι εξαιτίας των επιπτώσεων που έχουν τα αντιβιοτικά στους μικροοργανισμούς του εντέρου. Τα φάρμακα αυτά ευνοούν την ανάπτυξη των βακτηρίων που προκαλούν λοιμώξεις και επιφέρουν αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου και το εντερικό περιβάλλον. Έτσι αυξάνεται η κίνηση των τροφίμων μέσω του εντέρου και προκαλείται η συγκέντρωση περισσότερων υγρών μέσα στο έντερο, το οποίο συμβάλει στη διάρροια.
Δεδομένου ότι τα προβιοτικά είναι γνωστό ότι βελτιώνουν την ανοσία και αντιστρέφουν τις συνέπειες των βακτηρίων που προκαλούν ασθένειες, έχουν προταθεί ως μια στρατηγική για την αντιμετώπιση και την πρόληψη της διάρροιας που προκαλεί η αντιβίωση. Το άρθρο που δημοσιεύτηκε στο «Alimentary Pharmacology and Therapeutics» ανέλυσε τα αποτελέσματα από 34 μελέτες και κατέληξε πως η χρήση προβιοτικών κατά την διάρκεια της αντιβιοτικής θεραπείας, οδήγησε σε 50% χαμηλότερο κίνδυνο εκδήλωσης της διάρροιας από αντιβίωση, σε σχέση με αυτούς που έλαβαν το εικονικό φάρμακο. Αυτά ήταν αποτελέσματα από τον παιδιατρικό πληθυσμό και από τους ενήλικες και τα αποτελέσματα ήταν συνεπή με την χρήση διαφόρων στελεχών προβιοτικών, καθώς και με διάφορα αντιβιοτικά.
Εκτός από το πρόβλημα με την διάρροια κατά την χρήση της αντιβίωσης πολλές γυναίκες αναφέρουν πως παθαίνουν κολπικές μυκητιάσεις όταν παίρνουν αντιβίωση. Αυτό μπορεί να οφείλετε σε υπερανάπτυξη του Candida albicans , ένας είδος μύκητας που αναπτύσσεται όταν τα καλά βακτήρια μειώνονται. Ένας ακόμη σημαντικός λόγος που πρέπει να παίρνουμε προβιοτικά για να αυξάνουμε τα καλά βακτήρια, έτσι ώστε ο Candida να μην βρίσκει ευκαιρία για να αναπτυχτεί.
Όταν συζητάμε για προβιοτικά δεν είναι αρκετό το να πάρουμε ένα οποιοδήποτε προβιοτικά από το ράφι ενός φαρμακείου. Πρέπει να ληφθούν υπόψη τα συγκεκριμένα είδη και στελέχη προβιοτικών, η δόση, η μάρκα και ο χρόνος θεραπείας. Έτσι λοιπόν όταν διαλέγουμε προβιοτικά έχουμε μια συγκεκριμένη ανάγκη, να προλάβουμε τη διάρροια κατά την διάρκεια της αντιβίωσης και την ανάπτυξη του μύκητα Candida. Δεν είναι λοιπόν όλα τα προβιοτικά κατάλληλα για αυτή την εργασία.
Καθώς η γνώση μας για την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου οργανισμού γίνεται όλο και πιο εκλεπτυσμένη, είναι πιθανό πως οι γιατροί κάποια μέρα θα συνταγογραφούν προσαρμοσμένα «κοκτέιλ» προβιοτικών, αλλά μέχρι να φτάσει εκείνη την ημέρα, το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να επιλέξουμε στελέχη των προβιοτικών που έχουν δείξει την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε καλά σχεδιασμένες ερευνητικές μελέτες. Είναι σημαντικό, να γνωρίζετε πως είναι απίθανο να σας καλύψει η διατροφή με περισσότερο γιαούρτι. Μελέτες που έχουν γίνει με την λήψη απλού γιαουρτιού κατά τη διάρκεια της χρήσης αντιβιοτικών και υπήρξαν πολύ απογοητευτικά αποτελέσματα, όσον αφορά τη διάρροια από την αντιβίωση.

Κάποια βακτήρια με πολύ καλά αποτελέσματα από ιατρικές έρευνες που έχουν γίνει είναι τα εξής:

Lactobacillus rhamnosus – Ένα βακτήριο που υπάρχει φυσικά στο σώμα μας και έχει χρησιμοποιηθεί για την πρόληψη της διάρροιας που προκαλείται από ροταϊό σε βρέφη και παιδιά. Στους ενήλικες, είναι πιθανόν αποτελεσματικό στην πρόληψη της διάρροιας κατά τη διάρκεια παραμονής στο νοσοκομείο, ενώ λαμβάνεται χημειοθεραπεία ή κατά τη διάρκεια ταξιδιού σε χώρες του εξωτερικού.

Lactobacillus acidophilus – Eίναι ένα βακτήριο που υπάρχει φυσικά στο σώμα μας, κυρίως στο έντερο και τον κόλπο. Αποτελεσματικό στη θεραπεία του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου, της κολπικής βακτηριακής λοίμωξης, των κολικών στα μωρά, σε λοιμώξεις των πνευμόνων στα παιδιά, σε δερματικά προβλήματα στα παιδιά που είναι αλλεργικά στο γάλα και σε άλλες συνθήκες.

Bifidobacterium longum – Ένα βακτήριο που υπάρχει φυσικά στο σώμα και βοηθάει στην θεραπεία της δυσκοιλιότητας, μειώνει τη φλεγμονή που σχετίζεται με φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου, προλαμβάνει τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης και μειώνει την ανάπτυξη ορισμένων αλλεργιών.

Lactobacillus plantarum – Ζει στο έντερο και δημιουργεί ένα υγιές εμπόδιο για να κρατήσει επικίνδυνα βακτήρια από το να διεισδύσουν στο εσωτερικό του εντέρου και στη ροή του αίματος. Βοηθάει στο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS), μειώνει τα συμπτώματα της νόσου του Crohn και βοηθάει στην επούλωση της κολίτιδας.

Πόσο και Πως;

Διαθέσιμες έρευνες που εξετάζουν προβιοτικά για την αντιμετώπιση της διάρροιας σε παιδιά, δείχνουν πως η δόση πρέπει να είναι πάνω από 5 δισεκατομμύρια CFUs. Για τους ενήλικες οι δόσεις δεν έχουν καθοριστεί. Συχνά οι ετικέτες των προϊόντων δείχνουν την χορήγηση δύο φορές την ημέρα για πιο καλά αποτελέσματα.

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί οργανισμοί έτσι ώστε να μην επιβιώνουν κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Εάν επιλέξετε ένα προβιοτικό σε σκόνη, μην το αναμίξετε σε ζεστό ή βραστό νερό ή τρόφιμα, εκτός εάν η συσκευασία αναφέρει ότι το προϊόν είναι ανθεκτικό στη θερμότητα. Επίσης πολύ σημαντικό είναι να μην σταματάτε τη κατανάλωση προβιοτικών μόλις ολοκληρώνετε την αντιβίωση. Το σύνδρομο της διάρροιας από την αντιβίωση μπορεί να εμφανιστεί και βδομάδες μετά την διακοπή της. Ως εκ τούτου, τα προβιοτικά συμπληρώματα είναι πιθανόν να έχουν όφελος για αρκετές εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση των αντιβιοτικών, καθώς ενισχύουν και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Βιβλιογραφία:
1. https://www.livestrong.com/article/507055-when-does-one-take-probiotics-when-taking-an-antibiotic/
2. https://www.everydayhealth.com/drugs/lactobacillus-rhamnosus-gg
3. https://www.drugs.com/mtm/lactobacillus-acidophilus.html
4. https://www.livestrong.com/article/375423-what-is-bifidobacterium-longum/
5. https://bodyecology.com/articles/lactobacillus_plantarum_benefits.php